Em Português, abaixo
Institutul Cultural Român de la Lisabona și Ambasada României în Republica Portugheză prezintă în Portugalia, cu sprijinul Primăriei Municipiului Cascais și Nasui Collection & Gallery, sculptura monumentală „Middle Way“ a artistului român Bogdan Rața. Momentul inaugural va avea loc în data de 17 martie 2017, ora 17.00, pe faleza din fața primăriei Municipiului Cascais.
În contextul celebrării a 100 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între România și Portugalia, Institutul Cultural Român de la Lisabona și Ambasada României în Republica Portugheză organizează pe parcursul anului 2017, o suită de evenimente culturale simbolice, atingând douăsprezece capitole esențiale ale creativității românești. În acest context, în luna martie a acestui an va avea loc amplasarea sculpturii monumentale „Middle Way“, parte a proiectului „Moving Monuments“, pe faleza din fața primăriei Municipiului Cascais.
Nasui Collection & Gallery, organizație independentă care promovează artiști români contemporani, a lansat programul „Moving Monuments“ în 2014. Programul are ca scop producția, prezentarea și itinerarea de lucrări de artă de mari dimensiuni în spații contemporane prestigioase și curajoase, din întreaga lume. Nasui Collection & Gallery s-a deschis în 2010 în Bucureşti şi a co-produs peste 60 de proiecte internaţionale în cadrul unor prestigioase spaţii şi contexte culturale, unele dintre ele fiind: Bienala de Artă contemporană de la Moscova 2011, Bienala de la Liverpool 2012 şi 2014, Bienala de la Veneţia 2013 sau Bienala europeană de artă contemporană „Manifesta“ din Sankt Petersburg, 2014.
„Middle Way“, lucrarea de mari dimensiuni a artistului Bogdan Rața(dimensiuni:3,5 m înălțime x 1,5 m x 0,6 m), a făcut parte din Independents Liverpool Biennial 2014 și a fost amplasată până în 2016 în faţa St. George’s Hall, o clădire din insula muzeelor a centrului orașului Liverpool, ridicată în 1864 şi parte a patrimoniului mondial UNESCO. În 2016, cu ocazia sărbătoririi a 120 ani de artă la Baia Mare, sculptura monumentală a fost plasată în perimetrul centrului istoric al municipiului Baia Mare, în Piaţa Cetăţii și Ansamblul „Turnul Ştefan“ (sec. XIV), monument istoric, cel mai însemnat obiectiv din oraşul medieval. Proiectul a susținut candidatura orașului Baia Mare la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021.
Bogdan Rața are un doctorat în noile materiale în sculptură și predă la Universitatea de Vest Timișoara. Lucrările sale au fost expuse în proiecte curatoriale din centre culturale (Artists’ House Tel Aviv), bienale (Moscow Biennale, Liverpool Biennale, Venice Biennale, Manifesta St. Petersburg) și muzee (Muzeul Național Brukenthal, Muzeul de Artă Timișoara sau Muzeul Național de Artă Contemporană București). Artistul Bogdan Rața multiplică fragmente de corp uman pentru a le combina în noi forme de viață. Noile creaturi par a fi rezultate din experimente ciudate ale corpului uman, într-un laborator estetic; sculpturile sale sunt o remarcabilă interpretare a culturii fragmentului, ce evocă studiile artei antice. Materialele folosite sunt legate de formele finale obținute, cu un aspect industrial ce pune sub semnul întrebării asaltul asupra personalității individului într-un climat de uniformizare comercială a maselor. Istoricul şi criticul de artă Ileana Pintilie Teleagă despre Bogdan Rața: „Pentru artist corpul este o temă esenţială, un reper general, pur, provocator, dar care corespunde şi interesului publicului pentru acest subiect. Proiectele lui sculpturale sunt adesea precedate de desene-studii de mari dimensiuni, reprezentând fragmente de corp, pe care le analizează, observându-le posturile sau gesturile. Decupând doar braţe, picioare sau torsuri, el operează o selecţie expresivă, pe care o va utiliza ulterior în construcţii «scenice». Bogdan obişnuieşte să creeze o sinteză a reprezentării anatomice, concentrând mesajul şi modul în care acesta poate fi perceput pe suprafaţa sculpturii, redusă la maximum“.
Cosmin Nasui este autor de studii și cercetări, istoric de artă, curator și galerist. A absolvit Universitatea Națională de Arte București, Facultatea de Istoria și Teoria Artei în 2003, cu lucrarea de licență „Erotismul în arta românească modernă și contemporană“ coordonată de profesorul Adrian Guță și Facultatea de Arte Decorative și Design în 2002. Este unul dintre inițiatorii PostModernism Museum deschis în București în aprilie 2015, primul muzeu privat din Europa Centrală și de Est care face parte din Asociația Muzeelor Private din lume. În 2008 Cosmin Nasui a creat formatul documentar TV „3 minute de celebritate” produs de Modernism.ro și A&A Records, co-produs de TVR Cultural și realizat cu sprijinul Institutului Cultural Român, transmis în grila canalului TVR Cultural și apoi, publicat în 2012, sub forma a 3 DVD-uri ce conțin 81 de filme a câte 3 minute cu peste 120 de creativi români contemporani, în formula de interviu sau no comment. În 2009 a fondat cea mai largă platformă online pentru susținerea și promovarea artei contemporane românești www.modernism.ro. În 2010, împreună cu Oana Ioniță Nasui a fondat Nasui Collection & Gallery, operator cultural care susține artiști contemporani români, în contexte naționale și internaționale favorabile.
Sculptura monumentală „Middle Way“ va poposi pe faleza din fața primăriei Municipiului Cascais timp de 3 luni.
///
A obra será colocada em frente à Casa da Música e o momento inaugural terá lugar no dia 3 de março de 2018, às 17h00.
A obra do escultor romeno, parte integrante do projeto Moving Monuments, realizado pela Nasui Collection & Gallery, mostra uma mão enorme, de vermelho intenso, com uma surpreendente característica anatômica que estará descoberta gradualmente. Vista de frente, numa mirada superficial, parece ser uma mão com os cinco dedos dirigidos para o céu, tal como uma saudação de boas-vindas. O seu reverso é, por uma deformação ousada, não a ponte natural da palma, mas o espelhamento idêntico da imagem dianteira, assim mesmo a parte de trás da mão. De qualquer lado a olhasse, a mão de Bogdan Rata pede-lhe que se aproxime.
Nasui Collection & Gallery, organização independente que promove artistas romenos contemporâneos, lançou o programa Moving Monumentos em 2014. O programa visa a produção, apresentação e itenerância de obras de arte de grandes dimensões em vários espaços prestigiosos do mundo. Middle Way/ Caminho do Meio participou na Bienal de Liverpool (2014) e até 2016 esteve colocada junto do St. George Hall, edifício que integra o Património Mundial da UNESCO.
Em 2016, por ocasião da celebração de 120 anos de arte em Baia Mare, Roménia, a escultura monumental foi colocada na Praça da Fortaleza daquela cidade. Este projeto apoiou a candidatura da cidade de Baia Mare ao título de Capital Europeia da Cultura 2021. Entre março de 2017 e fevereiro de 2018, a obra permaneceu colocada na baía de Cascais, em frente à Câmara Municipal, no âmbito do programa “12 capítulos essenciais da criatividade romena”, realizado durante o ano aniversário 2017 (100º aniversário das relações diplomáticas entre a Roménia e Portugal) e organizado pela Embaixada da Roménia e ICR Lisboa.
As obras de Bogdan Rata foram expostas em projetos curatoriais de vários centros culturais (Artists’ House Tel Aviv, American Center of Arts Paris, La Maison Rouge Paris, Farmleigh Gallery Dublin, Artplay Design Centre Moscovo), bienais (Bienal de Moscovo, Bienal de Liverpool, Bienal de Veneza, Manifesta St. Petersburg) e museus (Museu Nacional Brukenthal, Museu de Arte Timisoara ou Museu Nacional de Arte Contemporânea de Bucareste). O artista Bogdan Rata multiplica fragmentos do corpo humano que consegue combinar em novas formas de vida. As inéditas criaturas parecem o resultado de experiências estranhas sobre o corpo humano, num laboratório de estética; as suas esculturas são uma interpretação notável da cultura do fragmento, que evoca estudos da arte antiga. Os materiais utilizados estão estreitamente ligados às suas formas finais, com um aspeto industrial que questiona o assalto à personalidade do indivíduo num clima de uniformização comercial das massas. Cosmin Nasui é autor de estudos e pesquisas, historiador de arte, curador e galerista. É um dos iniciadores do Museu do Pós-Modernismo, aberto em Bucareste em abril de 2015, o primeiro museu privado da Europa Central e Oriental, que integra a Associação de Museus Privados do mundo