Marcel Olinescu, „Rătăcind pe cărările artei (memorii)”, ediție critică și studiu introductiv de Cosmin Nasui, în curs de apariție la Editura PostModernism Museum

Cuprins 

I. Rătăcind pe cărările artei (memorii)

  • Cele mai puternice impresii pe care mi le-a lăsat copilăria mea
  • Întâlnirea unor colegi de liceu
  • Școlile mele
  • Premiile școlare
  • La liceul din Pomârla
  • Profesorii
  • Influențele școlii pomârlene
  • Copilăria
  • La început de drum

II. În căutarea unei cariere artistice

  • Intrarea la Belle Arte
  • Colegii de la Belle Arte
  • Boema ieșeană
  • Profesorii de la Belle Arte
  • Solidaritatea cu colegii bucureșteni
  • Rezultatele grevei

III. Aradul și efervescența culturală interbelică

  • Profesor suplinitor la Brad
  • Bradul
  • Minele de aur de la Gurza Barza
  • Elevii
  • Pompiliu Barbu
  • Căminul studențesc
  • Colegii de specialitate
  • Ucenicia la Paciurea
  • Academia Liberă a lui Verona
  • Realizările în sculptură
  • De ce am părăsit sculptura

IV. De la sculptură la gravură

  • Alcoolul culorilor
  • De ce am trecut la pictură
  • Expozițiile
  • Caietul de impresii
  • Concursul pentru catedra de gravură din București
  • Grupul Grafic
  • Schimbările din grup
  • Expozițiile Grupului Grafic
  • Gravura în lemn
  • De ce am trecut la gravură
  • Amintirile de la Grupul Grafic
  • Albumele
  • Manuscrisele
  • Ilustrația de artă

V. Reflecții despre artă, viață și creație

  • Comandamentele poeziei
  • Ce m-a făcut să scriu
  • Sunt sau nu poet?
  • Colaborarea la reviste
  • Ateneul Popular
  • Revista „Hotarul”
  • Revista „Duh”
  • Tiberui Vuia și „Înnorirea”
  • Ziaristica
  • Cum am terminat cu ziaristica
  • Cărțile, cititul
  • Preferințe
  • Despre influențe în artă și literatură
  • O mică discuție cu eventualii mei cititori

VI. O viață dedicată artei și educației

  • Din cioburi cucutene a izvodit Horezul
  • Pasiunea pentru folclor
  • Mitologia Românească
  • Alcătuirea manualului
  • Dicționarul mitologic
  • Campaniile de cercetări sociologice
  • Activitatea echipei studențești de la Cuveșdia
  • Societatea de mâine – Ion Clopoțel
  • Gravura după 1944

VII. Încheiere

  • Ce dor mi-e
  • Reîntoarcere
  • Tata și familia lui
  • Familia mamei – mama și familia ei
  • Frații
  • Îmbolnăvirea
  • Influența bolii asupra cariere mele
  • Iubirile
  • Am plecat la drum
  • Postfață

Scurt rezumat „Rătăcind pe cărările artei (memorii)” de Marcel Olinescu

Partea I: Copilăria și primele întâlniri cu arta

Impresiile copilăriei:

  • Aventurile din livada bunicului: Olinescu își amintește cu drag de copilăria petrecută în livada bunicului său, o lume plină de aventuri și descoperiri, care i-a insuflat dragostea pentru natură și peisaj.
  • Biblioteca bunicului: O sursă inepuizabilă de cunoaștere și inspirație, biblioteca bunicului l-a introdus în lumea fascinantă a literaturii, dezvoltându-i pasiunea pentru citit și, mai târziu, pentru scris.
  • Incidentul cu câinii: O întâlnire neașteptată cu o haită de câini l-a marcat fizic și emoțional, lăsându-l cu o teamă persistentă.
  • Tuberculoza osoasă: O boală grea l-a ținut țintuit la pat timp de patru ani, perioadă în care a descoperit refugiul în artă – pictură, sculptură, muzică și poezie.

Anii de liceu:

  • Liceul din Pomârla: Mutarea la Pomârla i-a oferit șansa de a experimenta viața la țară și de a se familiariza cu folclorul și tradițiile locale. Aici a avut profesori remarcabili, care l-au inspirat și l-au îndrumat spre artă.
  • Liceul Laurian din Botoșani: Reîntoarcerea la oraș a însemnat o nouă etapă în viața sa. Aici și-a format prietenii de o viață și a început să-și contureze aspirațiile artistice.

Partea a II-a: În căutarea propriei voci artistice

Studii și începuturi:

  • Școala de Belle Arte din Iași: A ales sculptura ca specializare, dar a fost dezamăgit de metodele de predare și de lipsa de îndrumare din partea profesorilor. Totuși, a găsit în colegii săi o sursă de inspirație și sprijin.
  • Greva studențească: A participat activ la mișcarea studențească din 1921, demonstrând solidaritate cu colegii din București și luptând pentru îmbunătățirea condițiilor de studiu.
  • Academia Liberă a lui Verona: A găsit în această instituție un mediu propice pentru dezvoltarea sa artistică, interacționând cu alți artiști și experimentând diverse tehnici.

De la sculptură la pictură și gravură:

  • Dezamăgirea față de sculptură: Dificultățile întâmpinate în practicarea sculpturii, din cauza sănătății sale șubrede și a lipsei de resurse, l-au determinat să se îndrepte spre pictură.
  • Primele expoziții: A debutat cu o expoziție personală de pictură în 1925, la Ateneu, și a continuat să expună constant, căutând mereu să-și perfecționeze tehnica și să-și găsească propria voce artistică.
  • Descoperirea gravurii: În 1927, a descoperit gravura, o artă care l-a fascinat prin expresivitatea și profunzimea sa. A studiat și a experimentat diverse tehnici, ajungând să stăpânească acest meșteșug cu măiestrie.
  • Grupul Grafic: În 1939, a fondat împreună cu alți șapte artiști „Grupul Grafic”, o asociație menită să promoveze gravura ca formă de artă și să încurajeze dezvoltarea acesteia în România.

Partea a III-a: Reflecții asupra artei și vieții

Concepții și principii:

  • Realismul socialist: A criticat realismul socialist impus de regimul comunist, considerându-l o formă de cenzură și o piedică în calea libertății de exprimare artistică.
  • Rolul artistului: A susținut că artistul are datoria de a crea o artă sinceră și autentică, care să reflecte adevărul și să transmită un mesaj profund.
  • Influențe și originalitate: A recunoscut importanța influențelor în artă, dar a subliniat necesitatea de a-ți găsi propria voce și de a nu te lăsa copleșit de modelele anterioare.

Reflecții personale:

  • Lupta cu sine și cu lumea: A vorbit deschis despre provocările și obstacolele întâmpinate în viață și în carieră, despre lupta sa cu boala, cu sărăcia și cu neînțelegerea celor din jur.
  • Puterea artei: A mărturisit că arta a fost pentru el un refugiu, o sursă de bucurie și împlinire, și un mijloc de a da sens și frumusețe lumii.
  • Moștenirea artistică: A exprimat speranța că opera sa va dăinui peste timp și va continua să transmită un mesaj valoros generațiilor viitoare.

Foto credite, Arhiva Marcel Olinescu, Nasui Collection & Archives