Autori: Cristina Anisescu, doctor în psihologie; Daniela Apostol, regizor și producător; Florin Dumitrescu, antropolog; Călin Hentea, artist plastic amator și istoric al propagandei; Cosmin Nasui, istoric de artă, Oana Nasui, manager proiect și cercetare aplicată pe politici culturale de masă; Cristian Vasile, istoric
Editura PostModernism Museum, 2019
ISBN 978-606-94719-3-7
368 pagini
Format finit: 165×235 mm
Hartie: mat 250g și offset 90g
Comandă aici: www.emag.ro
Cuprins
O cronologie a culturii de masă
Oana Nasui – Construirea de politici publice culturale în perioada Ceaușescu
I. Concepte, definiri, dezvoltarea conceptelor: cultură, educație, patriotism
II. Documente programatice și legislație în Epoca Ceaușescu: „asigurarea îndeplinirii politicii culturale a partidului” (cf. Decret nr. 442/1977)
III. Infrastructura instituțional-culturală
IV. Infrastructura umană: nomenclatorul comunist
Bibliografie consultată
Cosmin Nasui – Maeștrii și poporul în lada de gunoi a istoriei
Cultură și ideologie
Mai multă cultură pe cap de locuitor
Cultura și educația de masă: „UTC-ul duce greul”, dar nu toți la fel
„Acțiunea tabere”
Criticii și „miliția artei”
Un folclor angajat ideologic
Propagandă și cultură pe micul și unicul ecran
Omagiile
Cultură și securitate
Aniversarea a 2050 de ani de la crearea primului stat dac centralizat și independent și temele dacice
Cenaclul „Flacăra” și „Cîntarea României”: o familie ideologică strâns unită
O dinastie a corupției ideologice?
Concluzii pentru moment
Bibliografie
I. Anexe
Cristian Vasile – Festivalul Naţional Cântarea României şi Cenaclul „Flacăra“. Câteva consideraţii despre cultura de masă în România secolului XX
Nicolae Ceauşescu şi mişcarea artistică de amatori
Implicarea Secţiei Propagandă a CC al PCR şi a Ministerului Culturii în fenomenul culturii de masă
Festivalul naţional „Cântarea României“ la începuturile sale
Oglinda publicistică: Îndrumătorul cultural şi Cântarea României
1976 ca punct de reper şi câteva probleme conceptuale
Profilul revistei Cîntarea României
Adrian Păunescu şi Cenaclul „Flacăra“
Câteva remarci de final
Cristina Anisescu – Underground spirit. Supravegherea tinerilor pasionaţi de muzica „imperialistă”
Introducere – cadrul şi context istoric
Underground – grupurile de tineri pasionaţi de muzica „imperialistă” în atenţia Securităţii
Călin Hentea – Avatarurile artiștilor amatori, 1976-1989
Bibliografie
II. Anexe
Daniela Apostol – Trasarea coordonatelor majore în filmul documentar în perioada 1944-1989
Frăția româno-sovietică
Omul cel nou în filmul socialist
Cinematografia pur proletară: distrugerea celei vechi și crearea alteia noi
Accentuarea ideologiei comuniste prin evenimente omagiale și film de propagandă
Porția de „libertate”: cinecluburile și filmele de protecția muncii
Florin Dumitrescu – „Unde-s pistoalele?…” Escapism și negociere în folk-rockul haiducesc dinainte de 1989
1. Introducere
2. Rock și anticomunism
3. O tentativă de definiție
4. Chestiunea folclorului
4.1. Phoenix
4.2. Dorin Liviu Zaharia
4.3. Mircea Florian
5. Problema textului
6. Negociere și escapism
Bibliografie
Imagine copertă: Vasile Pop-Negreșteanu, Ceaușescu pozând, 1988, tempera, acrylic, schlagmetal auriu, 53×43 cm, Nasui Collection
Detalii suplimentare, galerie de imagini, video-uri și video interviuri aici: https://www.postmodernism.ro/cultura-de-masa-in-epoca-de-aur-cintarea-romaniei-cenaclul-flacara/