J. Perahim, Proverbe zicători, cu o prefață de Geo Bogza, 20 linogravuri
Mapa conține 20 de linogravuri în care sunt ilustrate vechi proverbe populare românești, precum: „Are gard la gură”, „L-a îmbrobodit femeia”, „Bună ziua, căciulă, că stăpân’tu n-are gură”, „Barbă mare, minte n-are”, „S-a făcut negru de furie”, „L-a legat de gard”, „Cap ai, minte ce-ți mai trebuie”, „S-a lovit cu capul de pragul de sus”, „Umblă cu capu-n traistă”.
Jules Perahim (1914-2008) collaborates with the Avant-Garde magazines ”Unu” (1930-1932) and ”Alge” (1930-1933) – the latter he founded with Gherasim Luca and Aurel Baranga. His artistic career started with a drawing and painting exhibition in 1932 in Bucharest. Threatened for his anti-capitalism and anti-Nazi drawings published in the mass media (”Cuvântul liber”, ”Reporter”, ”Pinguin”), he fled in USSR. Perahim continued to work as book illustrator and graphic designer for his entire artistic career
Pictor, grafician, ilustrator de carte, artist decorator, scenograf. (24.05.1914, București – 2.03.2008, Paris)
1928 -1929 – cursuri particulare de desen şi pictură cu Nicolae Vermont şi Costin Petrescu, profesor la Şcoala de Belle-Arte din Bucureşti
1930 – primele desene sunt publicate în revista de avangardă Unu la care va colabora până la desfiinţarea ei; în compania prietenilor săi poeîi (A. Baranga, Gherasim Luca, Sesto Pali, Paul Păun) editează revista Alge care va apărea în două serii până în 1933; prima ilustraţie de carte pentru Bust de Dan Faur
1931 – primele articole de presă îi sunt consacrate sub semnătură lui Lucian Boz în hebdomadarele Facla si Vremea (Doi pictori moderni. Perahim şi Victor Brauner)
1932 – prima expoziţie personală de pictură, desen şi acuarelă (Sala Pasajul English, Bucureşti)
1933 – primele costume şi decoruri: Georges Dandin de Moliere (Teatrul 13+1)
1936 – expoziţie personală de desene şi pictură (Sala Mozart Bucureşti). Aceeaşi expoziţie este prezentată la Braşov în compania lui Mattis Teutsch (Sala Astra)
1938 – expoziţie personală de guaşe şi desene la Praga în foaierul teatrului D38, centru de întâlnire a avangardei cehe
1932 -1939 – ilustraţii pentru llarie Voronca, Gherasim Luca, Ignazio Silone, Saşa Pană, Paul Păun, Zaremba, Manuil Blecher
1945 si 1965 – expoziţii de desene, guaşe, ilustraţii de cărţi, gravuri, ceramică, decoruri şi costume de teatru la Bucureşti (Sala Wilson, Sala Dalles, Galeria Fondului Plastic) cât şi la Moscova, Leningrad. Riga, Belgrad, Milano, Veneţia, etc
1958- expune la Trienala din Milano vase antropomorfe de ceramică şi porţelan (obţine medalia de argint)
1959 – expoziţie personală de ilustraţii de carte la Târgul cărţii din Leipzig (primeşte medalia de aur)
1960 – 1965 realizează câteva decoraţii murale în mozaic: la Casa Drepturilor Omului UNESCO la Geneva; Casa de Cultură din Mangalia (ambele cu colaboarea lui Ştefan Constantinescu); Cinematograful Tiglina Galați, Sala Sporturilor Constanța
1964 – este ales membru onorific al Academiei San Luca din Florenţa
1969 – expoziţie personală de desene, pictură şi ceramică la Tel-Aviv şi expoziţie personală de desene la Ierusalim,
Se stabileşte la Paris unde va expune în permanenţă timp de şase ani la Galeria Andre – Frangois
Petit şi la Galeria Mony Calatchi.
Trei expoziţii personale: în 1971 expoziţie de pictură la Galeria A. F. Petit, catalog prefaţat de Alain Jouffroy şi Marina Vanei; în 1973 expoziţie de pictură inspirată de o călătorie în Africa australa, la Galeria Mony Calatchi (catalog cu prefaţă de Edouard Jaguer) în 1975în aceeaşi galerie expune 22 de litografii din albumul Alphabet realizat în 1974 cu o prefaţă de Marina Vanci
1975 – face o noua călătorieîn Zambia unde descoperă colajul cu gomete
1977 – această tehnică este la originea expoziţiei personale intitulate Copilăria fericita a lui Pitagora (Galeria Arcadia Paris); expoziţie personală la Galeria Lutetia din Paris; expoziţie personală de grafică şi pictură (Galeria Manfred, Ontario, Canada) cu prefaţa catalogului de Petr Krâl
1978 – apariţia eseului monografic Perahim de Edouard Jaguer, Ediţia Non-lieu, Paris şi a eseului intitulat Atelier Perahim de Jo Verbrughen, Ediţia ATC Bruxelles; expoziţie personală de pictură Anvers şi Bruxelles; expoziţie personală de pictură la Galeria Bruno din Tel Aviv, cu prefaţa catalogului de Michel Carassou
1980 – 1985 – expune în permanentă la Galeria Jaques Verriere din Lyon unde vor avea loc 4 expoziţii personale
1987-1990- expozifie personală de pictură la Touquet, Thionviile si Monte Carlo
1991 – prima expoziţie retrospectivă a artistului, organizată de Primăria şi Centrul Cultural al oraşului Saint Nazaire. Cu această ocazie este prezentat albumul Perahim de Edouard Jaguer cu note biografice de Marina Vanci – Perahim (Editura Arcane 17, Saint Nazaire); expoziție retrospectivă oragnizată de Primăria şi Centrul Cultural al oraşului Thionville; expoziţie personală la Galeria Marie-Therese Wagner în acelaşi oraş
1992 – expoziţie personală de pictură (lucrări recente şi câteva lucrări din anii ’30) la Galeria 1900-2000 Paris (catalog prefaţat de Alain Jouffroy)
1993-1995 – expoziţie personală de pictură la Geneva, Montreal si Metz
1998 – expoziţie personală retrospectivă (lucrări realizate în Franţa în ultimii 40 de ani) organizată de Primăria oraşului Saint-Cyr sur Mer şi regiunea Provence-Alpes-Cote d’Azur (catalog cu prefaţa de Michel Remy)
2001 – expoziţie personală de colaje la Galeria La Hune-Brenner, Paris, cu ocazia prezentării şi semnăturii albumului de serigrafii cu texte de Perahim O oglindă se plimba pe stradă, apărut în 2000 la Editura Del Arco, Paris
Între 1970 şi 2010, lucrările lui Perahim au figurat în numeroase expoziţii colective, printre care: expoziţie suprarealistă Marvelous Freedom (Chicago 1976), expoziţia Surrealism Unlimited (Londra 1978), expoziţie la Museum of Fun (Asahi Shimbum – Tokyo 1984), participă la expoziţia Arte et Alchimia (Bienala de la Veneția 1986), expoziţia Le surrealisme et l’amour ( Muzeul Oraşului Paris 1997), expoziţia Marcel Duchamp ed altri iconoclaşti anche (Galeria naţională de Artă Modernă,Roma, 1997) Dreaming with opened eyes (Muzeul Israel – Ierusalim), expoziţiile grupării Phases, (în muzeele din Bruxelles, Lisabona, Mexico, etc), 2001, Hypnos contribution a une histoire visuelle de l’inconscient (Musee d’Art moderne Lille Metropole 2009), La Riscoperta di Dada e Surrealismo (Complesso di Vittoriano Roma 2009-2010).
În anii ’90, opera lui Perahim a fost expusă şi în România: Bucureşti anii 1920-1940, Galeria ARTEXPO, Teatrul Naţional, Bucureşti, 1993; Grafica modernistă în România anilor 1930-1940, Bucureşti MNAR, 2004; Ipostaze ale modernismului: pictura în Bulgaria, Grecia, România 1910-1940, MNAR, Galeria naţională din Bulgaria, fundaţia Theo Charakis Atena, 2009-2010
A participat la numeroase târguri internaţionale de artă: FIAC Paris, ArtBasel, Arte di Bologna, Lineart Gant (Belgia), etc.
Perahim este autorul mai multor albume: Le congres, cu poemele lui Alain Jouffroy, editions Les mains libres. Paris, 1972; Mythographies, texte şi litografii originale, Editions Michel Casse 1982; La Chronique de l’armoire, Editions Arcane 17,1982
Perahim a realizat decoruri, costume şi măşti pentru teatrele de stat din Bremen (La farce de Maître Pathelin 1974), Berna (Faust de Marlowe), Essen (Războiul de Goldoni 1984), toate în regia lui David Esrig.
Opera lui Perahim face parte din colecţiile Fondului National de Artă Contemporană din Paris, ale Muzeului de Artă Contemporană din Roma, ale Muzeului de Artă din Ierusalim şi ale Muzeului National de Artă din Bucureşti. De asemenea, numeroase lucrări se află în colecţii particulare.
Articole despre activitatea artistului figurează în majoritatea dicţionarelor privind suprarealismul.
Surse bibliografice:
Édouard Jaguer, „Jules Perahim”, Ed. arcane 17, 1990, Paris
Stelian Tănase coord. „Avangarda românească în arhivele Siguranței”, Editura Polirom, 2008
Mircea Deac, „Lexicon critic și documentar Pictori, sculptori și desenatori din România secolele XV-XX”, Editura Medro, 2008
Alexandru Cebuc, Vasile Florea, Negoiță Lăptoiu, „Enciclopedia artiștilor români contemporani”, Ed. ARC 2000, vol. V, 2003, p. 148
Constantin Prut, „Dicționar de artă modernă și contemporană”, ediția a III-a revăzută și adăugită, Editura Polirom, 2016, pp. 512-513.