Brâncuși ca și paradigmă a artei noi și originale
Cristian Todie propune o înțelegere a artei lui Constantin Brâncuși ca o paradigmă a artistul genial care inventează o înțelegere nouă și originală a universului conceptual și stilistic. Todie revizitează creația lui Brâncuși la acest nivel și nu la nivelul formal al esențializării de tip minimalist a materiei formei.
În proiectul „Axa Paris – Târgu Jiu” Cristian Todie analizează asemănările între cele trei componente ale ansamblului de la Târgu Jiu: Coloana Infinitului, Poarta sărutului și Masa Tăcerii și cele trei monumente ale axului parizian: Obeliscul, Arcul de Triumf, Arche de La Defense. În plus Todie înțelege deschiderea axului urbanistic monumental către viitoare alte monumente și propune, în acest sens, în continuarea ansamblului de la Târgu Jiu sculptura monumentală „Torul”. Teoria lui Todie este că „Brâncuși a început și terminat intervenția lui artistică și nu a lăsat decât o poartă deschisă pentru continuarea operei lui monumentale conștient că cineva va veni să-i pășească pragul și să o închidă.”